Lesplan
Workshop: ___met textiel en papier____________________________
Naam: ______Lieke Verburgt____________________________________
Week | Onderwerp/beschrijving | |
1 | We beginnen met een verhaaltje (boek ben ik nog aan het zoeken) daarna laat ik de kinderen uit tijdschriften een collage samenstellen. De collage bevat allerlei soorten kledingstukken. Tijdens de collage roep ik steeds één kind bij me om het over te trekken op het papier. | Materiaal: Tijdschriften,lijm, Papier |
2 | Alle kinderen zijn klaar met hun collage. De groep wordt verdeelt in 3 kleinere groepjes: Groep 1: haar en gezicht van hun pop maken Groep 2: stempelen met verf Groep 3: kleurplaat | Stof resten, lijm |
3 | We gaan verder werken aan de poppen, de groepen schuiven door en met de stukjes stof versieren de kinderen de poppen verder. | Stof, lijm |
4 | We gaan een liedje zingen over kleding met misschien een dansje erbij. We maken de poppen af met haar en knopen. En hangen ze op in de gang en het lokaal | Wol,knopen,stof en lijm |
Donderdag van 1 tot 3 uur
Duur: 4 weken
Welke leerdoelen heb ik bereikt?
1) Ik heb zeker geleerd dat er een bepaalde manier van communicatie is tegen zulke jongen kinderen, ze reageren heel erg op stem hoogte en rare woorden. Het praten zoals je tegen een volwassene praat heeft weinig zin omdat ze nog geen erg grote woordenschat hebben
2) Ze kunnen prima zelfstandig werken maar bij knutselen is begeleiding nodig. Het vedelen van kinderen in groepen of sommige buiten de klas laten werken is fijn omdat je dan je concentratie bij een select groepje kunt houden. Je moet veel voordoen en duidelijk zeggen wat je van ze verwacht.
3) Het niveau is mij nog niet helemaal duidelijk geworden omdat het een combinatie klas is. Ik heb gezien dat de oudste al zelf ideeën gaan bedenken en uitvoeren terwijl de jongste echt bij alles hulp nodig hebben.
Ik heb veel geleerd en ben ook blij dat ik deze doelen heb uitgekozen. Op nr. 3 na vind ik dat ik een grote vordering heb gemaakt. Wat vond ik ervan?
Competenties
Interpersoonlijk competent
Leraar zijn voor kleuters vereist een andere houding dan voor schoolkinderen. Je moet goed laten zien waar de grens is maar je ook in hun wereld kunnen verplaatsen. Geduld is een belangrijk begrip en te hard bezig zijn met het proberen kinderen iets te leren heeft bij deze leeftijd geen zin. Het doel van de lerares is vooral zorgen voor een veilige omgeving waar kinderen zich bewust worden van elkaar en het begin van omgang’s normen en waarden leren.
Pedagogisch competent
Weet wat je leerlingen kunnen en wat ze kunnen opnemen
Vakinhoudelijk, vakdidacties competent
Lesgeven aan kinderen van 5 en 6 jaar is erg moeilijk en daar heb ik geen vakdidactische kennis mee opgedaan. Ik ben gewoon binnengestapt en heb gedaan wat mij het beste leek. Ik ben hiermee natuurlijk redelijk vaak tegen de lamp gelopen maar het ook gezien hoe het wel moet.
Organisatorisch competent
Ik heb al ondervonden dat bij lessen met jonge kinderen veel meer gepland moet worden. Er moet een back-up plan zijn, voorbeeldjes, materiaal etc.
Alles moet klaar worden gezet en uitgestippeld zijn vóór de leerlingen binnen komen.
Competent in samenwerking met collega’s
Ik werkte samen met een docent en een Lio. Op een groep van 32 kinderen sta je al gauw met meedere personen. Samenwerken met deze personen is een nieuwe uitdaging voor mij want ik sta niet zoals voorgaande stage alleen les te geven. Samen bedenk je wie welke kinderen gaat bezig houden met wat.
Competent in samenwerking met omgeving
Het klas lokaal is ingedeeld in verschillende speel en werkplekken, je moet rekening houden met het lokaal en zijn capaciteiten bij je lessen. Ook is er voor zulke kleine kinderen de mogenlijkheid om naar buiten te gaan.
Competent in reflectie en ontwikkeling
Bij deze stage is reflectie erg belangrijk omdat ik mijn focus heb gelegd op de kinderen in plaats van mijn eigen lessen.
De tijd die ik heb is kort dus ik hoop veel te leren van deze 4 dagen dat ik met zulke jonge kinderen mag werken. Vanaf dag 1 heb ik al veel gezien en ervaren dus ik verwacht dat mijn ontwikkeling een al snel een stijgende lijn zal vertonen met het werken met deze leeftijdsklasse.
Reflectie
Het was een interessante stage waarbij ik me heel erg vermaakt heb. Een van de leukere dingen vond ik dat de kinderen zo spontaan en eigenzinnig zijn. Ik heb helemaal geen ervaring met zulke kleine kinderen en heb er verder ook geen in mijn nabije omgeving. Alles was dus nieuw voor mij.
Hun enthousiasme is fantastisch om mee te werken maar ze hebben wel een gebruiksaanwijzing. Veel dingen die ik bedacht had bleken uiteindelijk te moeilijk te zijn en ook door gebrekkige communicatie tussen de leerkracht, de school, mijzelf enzovoort ging niet alles even lekker.
Toen ik de schok van het niveau te boven was liep het alsnog niet vlekkeloos, de klas was erg groot en het was geen doen om 32 kinderen bezig te houden met één opdracht. Daar was ook weer geen plek voor maar dat had ik niet ingecalculeerd.
Ik heb tijdens de hele stage wel meer steken laten vallen dan ik wilde maar ik heb desondanks het gevoel dat ik veel geleerd en veel lol gemaakt heb.
Het leukste vond ik toch wel de spelletjes die ik met de kinderen mocht doen en aan het eind van elke dag als we met z’n allen nog een paar liedjes zongen met een maf dansje erbij.
Ik kijk er wel met enige spijt op terug omdat ik pas op mijn laatste dag te horen kreeg dat mijn stage begeleidster meer van me had verwacht. Dat ik veel meer had mogen uitpakken en mogen doen. Hierdoor kijk ik dus met gemengde gevoelens naar het werk wat ik gedaan heb.
Leraren die voor een kleuterklas staan hebben ongeveer net zoveel werk en net zo weinig vrije tijd als leraren in het middelbaar onderwijs. Alles moet voorbereid worden en zelfs bij deze kleine kinderen moet er getoetst worden hoe ver ze zijn en wat ze allemaal kunnen.
Het was een zware stage voor mij, niet in wat ik allemaal moest doen maar omdat ik totaal geen idee had hoe ik het moest doen. Ik heb mijn begeleiders elke week gemaild met mijn plan en of ze nog tips had maar ik kreeg alleen maar terug dat het wel goed was en dat we wel zouden zien.
Wat heb ik geleerd dat ik meeneem naar mijn volgende stage?
Voorbereiding is al 80% van je les
Prioriteit voor de volgende stage
Mezelf beter voorbereiden
Betere communicatie met mijn leraar
Verder kijken dan de ‘normale’ lesjes
Geen opmerkingen:
Een reactie posten